Donderdag opende de verbouwde locatie IJsselmuiden. Leerlingen hebben daar letterlijk "De ruimte om te leren!" In zijn inleiding maakte Hans Jansen (de rector) gebruik van het boekje "Generatie Einstein".
Na de Babyboomers, Generatie C, Generatie X, Generatie Z en Generatie Blah! (om er maar eens een paar te noemen), krijgen we nu de Generatie Einstein. Althans, dat is wat Inez Groen en Jeroen Boschma, beiden van het bureau voor jongerencommunicatie Keesie, beweren in het boek ‘Generatie Einstein’ dat in de winkels ligt.
Het boek ‘Generatie Einstein’ is een groot pleidooi vóór de jongeren van nu, de 12- tot 18-jarigen. Jongeren hangen niet alleen maar achter de computer, en zijn niet lui, oppervlakkig en ongeïnteresseerd. Volgens Groen en Boschma is deze generatie slimmer, sneller en socialer dan de generaties voor hen zoals de babyboomers en Generatie X.
Het boek vindt gretig aftrek onder rectoren die zich als deelgenoten van andere generaties oriënteren op de doelgroep die hun scholen bezoeken. Ik vind het prachtig om te zien hoe wij als oude mensen aansluiting proberen te krijgen bij generaties die anders leren, werken en omgaan.
Een nieuwe marketingterm of is er echt een onderscheid met eerdere generaties? Als Henk Blanken, Sybilla Poortman, Remco Tomesen, Gijs van Wulfen en zelfs Wim de Bie er over schrijven, dan zal het wel de moeite waard zijn om te lezen. In ieder geval is de term slim gebracht door Keesie!
Het is goed dat aan deze generatie kinderen de ruimte wordt gegeven in IJsselmuiden. Ik ben trots op de mensen die dat hebben gedurfd!
12 jan 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reactie(s):
Een reactie posten