17 apr 2008

Hoe rijk is mijn schoolbestuur?

Vandaag ontdekte ik de website "Hoe rijk is mijn school bestuur

De website is een iniatief van de AOb om inzicht te geven in de (soms riante) financiele posities van schoolbesturen. Door de financiële kerngegevens van alle scholen op internet te zetten hoopt de Algemene Onderwijsbond dat op scholen discussie ontstaat over de hoogte van de reserves en dat personeel aandringt op een nuttige besteding.

Met name het basisonderwijs komt rond de vermogensopbouw in het nieuws. Hier zijn relatief de meeste gelden opgepot, zo wordt gesteld. De variatie is overigens groot met name als er gekeken wordt naar de omvang van de schoolbesturen. Zogenaamde éénpitters met maar één school onder hun hoede sparen het meest, grote schoolbesturen met meer dan 20 scholen het minst. Een onverwacht pleidooi voor schaalvergroting...??

Ik denk overigens niet dat veel mensen de cijfers naar waarde kunnen schatten of interpreteren. Met name wie er verstand van heeft, zou beter moeten weten! Een gezond bedrijf maakt immers bewuste keuzes en kiest de presentatie die daar bij past.

Om dat te kunnen beoordelen moet je vooral veel weten. Alleen van mijn eigen stichtingen kan ik daarom de cijfers echt beoordelen. Van die stichtingen weet ik hoe de cijfers tot stand zijn gekomen omdat ik zelf over de keuzes ga.

Ik zal dat hier niet en plein publique doen. Het zou een herhaling van zetten zijn. Je hoeft immers maar hier te kijken voor het jaarverslag 2006/2007 van SCO. Zo verantwoorden wij en laten we ruimte voor reactie. Maak er gebruik van zou ik willen zeggen.

PS: Overigens kun je daar ook zien dat we andere definities hanteren dan de AOb.

0 reactie(s):