14 mei 2016

Van geluk onder de tram

Heb jij dat ook wel eens? Dat je geheel toevallig nét dat tegen komt wat je nodig hebt?
Is dat mazzel of iets anders...?

Mazzel is het bijproduct van een gezond creatief proces. Je doet toevallig ontdekkingen, je loopt net de goede mensen tegen het lijf die je helpen aan ideeën, informatie, impulsen. Carl Jung noemde dit synchroniciteit: een samenloop van omstandigheden die een bijzondere betekenis voor je heeft. Dat voelt op een enerverende manier mysterieus en dat is een heerlijk gevoel.

Maar het hangt ook van jezelf af en je eigen bewuste en onbewuste aandacht voor iets. Die toevalligheid wijst op waar je onbewust mee bezig bent. Je kunt er uit aflezen waar je echt naar verlangt, zonder dat het door het dagelijkse gedoe is ondergesneeuwd.

Zo kom ik regelmatig van geluk onder de tram. Ik help dat geluk ook een handje. Door willekeurige bladzijden op te slaan in een boek, een zoekterm in te toetsen of door iemand een biertje aan te bieden in de kroeg.

Zo leer ik waar ik onbewust mee bezig ben en kom ik van geluk onder de tram.

Moet je ook eens proberen.

0 reactie(s):