1 jan 2010

Geen angst...

Ooit was er een tijd dat ik zeker wist niet ouder dan 40 te worden. Inmiddels staat de teller alweer bijna op 52 en is het jaar 2010 ook voor mij gestart.

Anders dan vroeger zie ik er niet meer tegenop om ouder te worden. Ik heb namelijk geleerd dat ik met het klimmen der jaren een aantal dingen heb geleerd en afgeleerd. Zelfs in mijn jeugd onuitroeibare eigenschappen zoals mijn driftigheid en mijn gevoel van minderwaardighed heb ik over de jaren weten te overwinnen. Elk jaar een stukje beter.

Kortom: Ik zie uit naar het nieuwe jaar en hoop er weer veel in te ontdekken!

De beste wensen voor 2010 worden deze dagen niet alleen in familiekring geformuleerd. Zo keek ik op oudejaarsavond, samen met 1.3 miljoen Nederlanders, naar Jan Jaap van der Wal. Ik geef het grif toe ik ben een liefhebber van Jan Jaap. Hij is uit een andere generatie maar ziet het scherp. In zijn oudejaarsconferentie viel me vooral op hoe hij laat zien dat wij mensen in ons hoofd altijd het verhaal maken waarvan we vinden dat het klopt. Die geconstrueerde gedachten zijn sterker dan de gebeurtenissen zelf. Zeker als je daar de tijd in meeneemt zoals Jan Jaap.

Als je onderstaand filmpje start op minuut 42 zie je wat ik bedoel. (helemaal afluisteren mag van mij ook)

Get Microsoft Silverlight

Ik wens ons een jaar waarin we leven zonder angst voor onszelf en voor wat er gebeurd en weten dat tijd alles in een ander perspectief plaatst, zelfs datgene wat we denken niet te kunnen overwinnen.

0 reactie(s):