1 sep 2009

Docenten blijven slecht met hun tijd omgaan....

De titel van deze blog is ontleend aan de ingekorte versie van een rede die Edith Hooge op 27 augustus hield bij de opening van het Hogeschooljaar. Zij is lector in Amsterdam en schrijft:

"Goed onderwijs geef je niet op een achternamiddag. Daar is veel tijd voor nodig – en geld. Nergens wordt zo dom omgegaan met tijd als in het onderwijs. Zo is al jaren bekend dat het niveau van kwetsbare leerlingen wegzakt tijdens de lange zomervakanties. Het lezen van boeken, het geconfronteerd worden met kritische en verrassende vragen, het leren hoe de wereld in elkaar zit en zat, dit alles ontberen deze kinderen tijdens de lange zomerweken. Met als gevolg dat zij aan het einde van die romantische zomervakantie met een nieuwe, frisse achterstand de schoolbanken in schuiven."

Ja, dat was mij ook al opgevallen aan mijn kinderen. Hoewel gesterkt door de relaties die zij wisten aan te knopen op de campings waar wij bivakeerden, moet ik toch vooral ook constateren dat de schoolvakken tot een dramatisch niveau zijn gedaald. Na de vakantie stond werkelijk alles uit en dat voor kinderen die het moeten hebben van hard werken.

Als ik de zinsnede van Edith nog eens op mij laat inwerken ontdek ik dat ik er iets aan had kunnen doen... Als vader had ik meer kritische en uitdagende vragen moeten stellen. Daarmee had ik achterstanden bij mijn kinderen kunnen voorkomen! Tsja ....voor mij was het ook vakantie.

Wie kennis wil nemen van Edith's observaties rond tijd en onderwijskan hier het hele artikel lezen

0 reactie(s):