Vorige week zijn mijn collega's en ik begonnen met het programma 23onderwijsdingen. Een online-programma waarmee deelnemers leren wat web2.0 kan betekenen voor het onderwijs. We leren er over RSS, weblogs, podcast, vodcast en nog 19 andere dingen.
De 23onderwijsdingen zijn verzameld door de bibliotheken. Zij helpen onze scholen met mediawijs onderwijs. Ze integreren hun zoekmachines in onze intranetvoorzieningen, leveren boeken, CD's en DVD's op school af en leren ons al die materialen verantwoord te gebruiken.
Alle onderwijsteams zullen het programma 23onderwijsdingen volgen. Er zullen er zijn die het zal duizelen en er zullen er zijn die alles al weten. Leuk om te zien dat de aanpak beide kan cateren. Je kunt samen optrekken, zelf je weg zoeken of alleen de onderdelen doen die je nog niet weet. Dat lijkt me al een heel stuk beter dan de opzet van menig programma in het voortgezet onderwijs.
Dat is ook tegelijkertijd waar ik nieuwsgierig naar ben. Gaan we nu langzaam zien hoe maatwerk beter gerelaiseerd kan worden met digitale leermiddelen of volharden we met bestaande werkwijzes en ervaren we dit als (onnodige) extra.
Om die reden volgen de directies het programma zelf. Zij moeten immers leiding gegeven aan de omslag naar een ander gebruik van leermiddelen en digitale mogelijkheden. Dan moet je toch minimaal weten waar je het over hebt, leek hen....en dus schreven ze zelf in en helpen ze elkaar. Kijk maar:
Leren omdat je het wil weten... dat helpt altijd... kijk maar hoe mensen leren in hobbies en werk. We zouden er veel meer mee moeten doen in het onderwijs: "Nieuwsgierige mensen"
De 23onderwijsdingen zijn verzameld door de bibliotheken. Zij helpen onze scholen met mediawijs onderwijs. Ze integreren hun zoekmachines in onze intranetvoorzieningen, leveren boeken, CD's en DVD's op school af en leren ons al die materialen verantwoord te gebruiken.
Alle onderwijsteams zullen het programma 23onderwijsdingen volgen. Er zullen er zijn die het zal duizelen en er zullen er zijn die alles al weten. Leuk om te zien dat de aanpak beide kan cateren. Je kunt samen optrekken, zelf je weg zoeken of alleen de onderdelen doen die je nog niet weet. Dat lijkt me al een heel stuk beter dan de opzet van menig programma in het voortgezet onderwijs.
Dat is ook tegelijkertijd waar ik nieuwsgierig naar ben. Gaan we nu langzaam zien hoe maatwerk beter gerelaiseerd kan worden met digitale leermiddelen of volharden we met bestaande werkwijzes en ervaren we dit als (onnodige) extra.
Om die reden volgen de directies het programma zelf. Zij moeten immers leiding gegeven aan de omslag naar een ander gebruik van leermiddelen en digitale mogelijkheden. Dan moet je toch minimaal weten waar je het over hebt, leek hen....en dus schreven ze zelf in en helpen ze elkaar. Kijk maar:
Leren omdat je het wil weten... dat helpt altijd... kijk maar hoe mensen leren in hobbies en werk. We zouden er veel meer mee moeten doen in het onderwijs: "Nieuwsgierige mensen"
1 reactie(s):
Top! Ik neem aan dat alle overleggen en papier nu zijn afgeschaft en er alleen nog overlegd wordt via de digitale weg? Goede dagen!
Een reactie posten