11 dec 2009

Professor doctor Heertje!

Vandaag krijgt professor doctor Heertje voor zijn bijdrage aan de wetenschap de driejaarlijkse Pierson-penning, de hoogste Nederlandse onderscheiding in de economie. „Het is een lange weg geweest.” en op die weg kwam ik hem ook eens tegen....

Bij het grote publiek is hij bekend van de economieboeken voor het middelbare schoolonderwijs. Met zijn boek ’De kern van de economie’ was Arnold Heertje (1934) voor generaties Nederlanders de eerste kennismaking met het economische vakgebied.

Hoewel al in 1962 uitgegeven, dient het boek nog altijd voor veel scholen als basis voor het economisch onderwijs. Zijn veelvuldige optreden in de media en het publieke debat rond economische en maatschappelijke vraagstukken leverden hem de bijnaam ’volkseconoom’ op.

Ik hoorde voor de eerste keer van "De kern van de economie" in mijn studie aan de lerarenopleiding. Als geograaf werd ik geacht ook iets van de economie te weten. Ik vond het saai en niet om door te komen maar het boek legde ook bij mij de basis.

De tweede keer dat ik met Heertje in aanraking kwam was in het tweede deel van de jaren '90. Ik was net "bovenschools" en bezig met de afstemming van methodes. De kern van de economie van Heertje was het niet geworden en dus belde hij zelf naar school! Daar wilde hij weten wie toch die God, de heer Runia, was die besloot over de methodekeuze van alle secties en die van de sectie economie in het bijzonder.

Ik vond het toen belachelijk maar achteraf wel mooi. Zoveel betrokkenheid op de economie verdient inderdaad een penning. Gefeliciteerd.

met dank aan Burro Hollanda...

2 reactie(s):

Jenny zei

Dag Arend,
Als ik over professor Heertje lees in de media en hem zie op de televisie denk ik ook nog wel eens terug aan het telefoongesprek destijds met hem waarin ik hem uitlegde hoe de school,het Ichthus College,tot een methodekeuze kwam en “Who the hell meneer Runia was” die daarin een stem had.
Nu, bijna 2010, een kredietcrisis wijzer, hoop ik dat zijn inzichten weer meer aandacht krijgen. Immers economie draait uiteindelijk om de behoeftes van mensen en niet om de bedrijven en instanties die daarbij de mensen volledig buiten beeld plaatsen. Het gaat dan niet alleen maar om groei in (financiële) welvaart maar ook waaruit die welvaart bestaat: natuur, milieu en gezondheid en samenleving. De toekenning van de Pierson-penning aan professor Heertje duidt op erkenning van zijn ideeën over een breder begrip van welvaart. Zeker een felicitatie waard!

En dan nog even dit: ik mis TalentStad in het rijtje scholen op je blog: http://www.talentstad.nl/TalentStad/Welkom-bij-TalentStad!.htmll

Unknown zei

Dag Jenny,

Mooi moment was dat met Heertje in de jaren 90. Verder deel ik je mening over zijn erkenning en natuurlijk heb ik TalentStad opgenomen in de lijst. Hoe heb ik hem kunnen vergeten..>!