24 dec 2009

Gadgets

Terwijl ik dit typ kijk ik naar de TV en staat op de achtergrond de radio aan. Ik heb gister een netbook gekocht en dus is mijn digitale wereld nog wat beter onder handbereik. Een echte gadget, zo'n netbook. Hij doet alles wat een computer moet doen en is zo klein en licht dat je hem zonder bezwaar bij je kunt hebben. Het mobiele netwerk binnen huis regelt de rest. Van zolder tot kelder in contact met de wereld.

Ik ben vast van plan hem mee te nemen in mijn koffer als ik straks weer ga werken. Inmiddels zit er in die koffer een camera waarmee ik gebeurtenissen film en fotografeer, een telefoon met een teveel aan mogelijkheden en een wisselend aantal memorysticks. Langzaam aan verdwijnt uit die koffer het papier.

Eigenlijk kunnen al een groot aantal dingen zonder papier maar omdat ik te oud en te gehecht ben aan wat altijd was, gebruik ik het maar te dele. Zo kan ik het nieuws sneller, selectiever en intensiever volgen via internet maar ik doe het niet. Ik lees al 35 jaar de Trouw bij het ontbijt en zou niet zonder willen. Met boeken heb ik dat ook maar toch zal ik binnenkort ook wel een E-reader in mijn koffer hebben.

Voor het onderwijs een leuke observering, lijkt me. Nieuwe generaties groeien op met nieuwe middelen en ontwikkelen eigen gewoontes. Voor hen zal het nieuws niet meer uit de krant komen en zal een boek niet meer ruiken. Of vinden we dat we nieuwe generaties de waarde van onze middelen moeten aanleren.

Onbegonnen werk lijkt me want gadgets zijn leuk...speelgoedjes voor het leven. ..iedereen wil ze hebben...maar ze doen meer dan je denkt. Vroeger was mijn scheiding tussen werk en privé scherper. Nu zit het werk vol in mijn leven. Altijd bereikbaar, altijd in contact. Dat heb ik wel moet leren.

Misschien is dat een betere opdracht voor onderwijs dat jonge mensen wil voorbereiden...

3 reactie(s):

Pierre Pinkse zei

Hoi Arend,

leuk bericht, zo vergaat het mij ook een beetje. Een netbook heb ik nog niet. Ik had al een kleiner notebook en in huis een vaste pc en twee laptops. Je kunt tenslotte ook overdrijven. Weet je dat een reactie op 23arenddingen niet lukt en hier wel? Raar! Wat ook raar is dat jij wel kunt linken naar mijn fotosite in een diavoorstellinge en dat het mij niet lukt! Ik heb gewoon een widget toegevoegd en de juiste url er in gezet, maar geen reactie! Vertel me eens wat ik fout doe? Bron komt van 'overig' dacht ik. Ik hoor wel....
Groeten,
Pierre

Annemarie van Essen zei

Een netbook is inderdaad wel een hele leuke gadget!

Ik denk dat een van de grootste veranderingen wel de waarde(ring) van informatie is. Gratis kranten zoals de metro, nieuws op de pc, het lijkt allemaal niets meer te kosten. Voor jongeren (en ook wel enigszins voor mij) wordt dat steeds normaler.

Je observaties over de mix tussen werk en privé vind ik interessant. Want dat is absoluut het geval. Maar ook denk ik dat de nieuwe werknemers die nu de markt betreden heel anders zijn mbt mediagebruik, bereikbaarheid en cultuur.

ps. Ik kan jammer genoeg niet op je andere weblog reageren...

Unknown zei

Tja Arend, tja, leef je om te werken, werk je om te leven of doet de nieuwe technologie dit onderscheid teniet? Kent het netbook ook een "reflectie-toets"?Af en toe maar indrukken, niet te vaak natuurlijk want er moet ook gewerkt worden!