14 dec 2009

Trouw-schoolprestaties

Voor het dertiende jaar verscheen zaterdag het Trouw onderzoek naar de schoolprestaties van het voortgezet onderwijs. Elk jaar weer spannend, terwijl de resultaten via de inspectie al lang bekend zijn en ik het dus al zou kunnen weten!

De laatste jaren maak ik me er ook wat minder druk om omdat onze scholen het door de bank goed doen. Bovendien leer je met elkaar in dertien jaar ook dat uitzonderlijk goede resultaten sporadisch zijn en een school nooit zo maar in kwaliteit ineenzakt. Van de zesentwintig opleidingen in onze groep scoren er vier 5 sterren, twintig 4 sterren en twee minder dan 4 sterren. Netjes, lijkt me!

De spanning is er wat af en dat maakt het voor veel mensen in het onderwijs makkelijker om naar de resultaten te kijken en er iets mee te doen. Dat lijkt me de echte betekenis van dit soort cijfers. Toen ik daar mee aan de slag ging, stuitte ik op het niet correct zijn van de gemiddelde cijfers in het schoolexamen. Bij alle scholen staat dat op een 6 waardoor de afwijking tussen SE- en CE-cijfers niet betrouwbaar is. Of het sterrenoverzicht actueel blijft is daarmee afhankelijk van de herberekening van Trouw. Ik wacht maar af....

Voor die herberekening zal in de publieke opinie, naar ik vermoed, niet veel belangstelling zijn. Dat bleek toen ik zondag aan de koffie zat met mijn schoonmoeder. "Jammer dat je school in Kampen het zo slecht doet", zei ze. "Hoe bedoel je? " vroeg ik met de zekerheid dat er niks aan de hand was. "In het Trouw onderzoek, stonden er twee rode pijltjes naar beneden. Dat is is toch de slechtste score die mogelijk is?" Ik legde haar uit dat dit het vergelijk met vorig jaar betrof maar dat de doorstroomresultaten en de examencijfers van deze school juist tot de beste van Nederland behoort. "Ach, daar heb ik niet zo opgelet, al die cijfers heb ik niet gelezen. Twee keer rood aan het eind leek mij niet best", was haar antwoord waarna ze aan een nieuw onderwerp begon.

Ik zuchte. Wat kan een mens anders doen? Preken tegen de opninie?

0 reactie(s):