Met haar ‘Economie Triviant’ sleepte Gerriëtte van Zuthem de Henk Peerprijs, voor vernieuwingen in het middelbaar economisch onderwijs, in de wacht. Naast 250 euro prijzengeld betekent dat eeuwige roem in docentenland. Het idee wordt komende maandag namelijk via de zogenaamde ‘economie kennisbank’ over heel Nederland verspreid, zodat van Vlissingen tot Groningen leerlingen haar uitvinding kunnen beproeven.
Het spel Economie Triviant heeft als doel om de economische begrippen erin te stampen bij de eindexamenleerlingen. Want hoewel haar liefde voor het vak schier onuitputtelijk is, beseft ze dat economie voor haar leerlingen soms best saai kan zijn. „Die begrippen zijn wel enorm belangrijk bij een examen, maar als een docent de hele les vragen gaat stellen als: wat is inflatie precies of wat is het kenmerk van een vrijhandelszone, zullen leerlingen na vijf minuten gapend afhaken.”
Het idee is, zoals een geslaagde vinding betaamt, verbazingwekkend eenvoudig. Neem een basis Trivial Pursuit spel, gooi de oude spelkaartjes eruit en vervang ze door eigenhandig gefabriceerde economievragen. Keurig verdeeld over zes categorieën. „Vervolgens deel ik de klas op in vier groepen die het tegen elkaar opnemen. En dan wordt zo’n les opeens wel spannend, want alle teams willen het spel winnen. De teams mogen onderling overleggen voordat ze antwoord op een vraag geven, waardoor er soms hele discussies ontstaan. En daar leer je natuurlijk veel van.”
Omdat de leerlingen de categorieen min of meer zelf kunnen kiezen, weet Van Zuthem meteen welke minder geliefd zijn. „Daar kan ik dan de volgende lessen weer gebruik van maken”.
Volgens de lerares zit we een houdbaarheidsdatum aan het spel. „Na een keer of drie is de lol er wel van af. Maar dan is het het doel, kennis der economische begrippen, natuurlijk voor een belangrijk deel al bereikt.”
Slimme docent en mooi gedaan.... (Overgenomen uit de Stentor van vandaag)
16 mei 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reactie(s):
Een reactie posten