Wel eens gehoord van de zapgeneratie? De generatie van 12 tot 20 jaar die nauwelijks blijft hangen bij één programma en veel vaker televisie kijkt via internet. Beelden en beeldtaal begrijpen ze als geen ander maar van een boek lezen, hebben ze geen kaas gegeten.
In het onderwijs maken leraren zich daar zorgen over. Zij begrijpen niet dat je al zappend informatie kunt verwerven. Plakken en knippen, is in hun ogen ongeoorloofd maar tegelijkertijd wel de manier waarop deze generatie kennis creëert.
Wat ziet een leraar als hij deze generatie ziet TV-kijken? Zoiets als: nou mensen dit is dus ... *zap*... gewelidge nieuwe .. *zap*...jodelie jodelie ..*zap*...voor de zap generatie ..*zap*vogel... *zap*...zonder totalitair systeem ..*zap*...overweldigende brutaliteit van de kana ..*zap*...Yo Yo Yo ...*zap*...Bouwsteen van de de oude wereld ... *zap*
Maar uit onderzoek blijkt dat de zapgeneratie op deze manier wel degelijk informatie opneemt en zelfs instaat is een aantal belangrijke lijnen te trekken en waarderingen uit te spreken over de wijze waarop is gefilmd.
"Onzin, waanzin", roepen de oudere generaties. Maar is het eigenlijk wel zo gek? Ik heb er zelf nooit veel tegen gehad. Ik leer nu sneller dan vroeger dankzij de middelen die ik gebruik. Ze passen mij beter dan ooit. Van die werkwijze ben ik geen domme jongen geworden maar juist een slimmere...!
Ben ik dan te vroeg geboren? Nee eigenlijk niet. Dat geldt vooral voor mijn vader. Hij heeft nooit gewerkt met de computer. Hij vertrouwde ze niet eens en vond altijd dat hij beter kon roosteren dan die computer van zijn opvolger. Maar in de beschrijving van zappende TV-kijker herken ik hem als geen ander. Hij keek drie programma's tegelijkertijd, luisterde ondertussen naar klassieke muziek, las een boek en speelde een spelletje schaak.
Hoe hield hij zijn hoofd er bij? Ik heb het nooit begrepen maar wil wel gezegd hebben dat hij graag discussieerde met de sectie Nederlands over literatuur. Daarin vroeg hem nooit iemand of hij alles wel gelezen had. Ik weet zeker van niet maar niemand die dat ooit heeft kunnnen merken aan de kwaliteit van zijn bijdrage in het gesprek. Met name over de structuur van boeken kon hij ze allemaal aan. Het was immers een echte wiskunde-man.
Is hij dan het eerste lid van deze nieuwe generatie of zou zijn vader ook zo zijn geweest?
20 nov 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reactie(s):
Een reactie posten