11 apr 2007

Werkdruk en onderwijstijd

Vorige week stond in de krant te lezen dat leraren protesteren tegen toenemende werkdruk. Scholen moeten van het ministerie dit schooljaar meer les geven. De docent is de dupe.

Scholen in het voortgezet onderwijs staan onder zware druk van het onderwijsministerie om dit schooljaar het wettelijk verplichte aantal lesuren te halen. Leraren klagen dat deze ’jacht op de onderwijstijd’ voor hen een extra verzwaring betekent. Zij moeten bijvoorbeeld wekelijks meer lesuren gaan geven, in de avonduren vergaderen, of de vakantie wordt gekort. Leraren zijn de dupe, schrijft onderwijsvakbond CNV in een brandbrief die na het paasweekeinde bij staatssecretaris Van Bijsterveldt (CDA, onderwijs) wordt bezorgd.

Weer een groep ’zeer verontrust’, want na de inzet van de belangenvereniging M(eer) O(nderwijs) M(oet) is inmiddels iedereen in de benen. En dat op een agenda die al jaren speelt. Ik kan me van mijn eigen schooltijd geen langere dagen en kortere vakanties herinneren. Maar als we ouder worden, willen we dat soms vergeten. Stel dat onze kinderen opgroeien voor galg en rad en niks leren. Want in dat onderwijs van tegenwoordig leer je toch niks meer... PARDON?

In het onderwijs krijgen alle toekomstige deelnemers van onze maatschappij vorming en voorbereiding. Het onderwijs levert daarmee een constante bijdrage aan de maatschappij die we zijn. We doen dat op een manier die bij kinderen past. De mensen die dat doen hebben passie voor kinderen en onderwijs. Ja, professionals die weten wat effectief is en wat niet. Die moeten zich noch de onderwijstijd noch de taakverzwaring als nieuwe fenomeen laten aanpraten, vind ik.

Professionals blijven immers bij de feiten en die zijn onveranderd:
  • Docenten hebben per jaar 750 klokuren contacttijd, daarnaast zijn ze meer dan 900 klokuren voor de leerlingen aan de slag met voorbereiden, overleg, hulp, vergaderen, huisbezoeken en weet ik wat niet meer... Bij 40 effectieve weken meer dan 40 klokuren per week. Inderdaad gewoon een zware baan.
  • Leerlingen hebben 1040 klokuren onderwijstijd. Bij 38 effectieve weken 27 klokuren school en dan nog huiswerk (zullen we zeggen 5x2 klokuren in de week?). Inderdaad een zware baan!
  • Wat onderwijstijd is, definieert de school zelf. Het zijn niet alleen lessen, maar ook alle andere activiteiten die bij het verplichte onderwijsprogramma van de leerling horen en die begeleidt plaatsvinden (om de huiswerktijd buiten te sluiten).

Wat in onze scholenpraktijk duidelijk is, is dat wanneer we het onderwijs anders organiseren, onderwijstijd geen item is. We voldoen er makkelijk aan! In die situaties gaan we niet uit van een opdeling van blokjes van 50 minuten maar van de beschikbaarheid van leraren en leerlingen. We doen dat in IJsselmuiden, in de OLC's, in Nieuwleusen, in Wezep en nog veel meer plaatsen. Steeds een beetje anders omdat het uiteindelijk de professionele keuzes van teams zijn hoe zij de opdracht met elkaar willen vormgeven.

Kortom: Laat je toch geen probleem aanpraten! Ga uit van je kracht en betekenis!
en ja: Het blijft niet bij het oude!

0 reactie(s):