Deelnemers zijn niet alleen scholen in het voortgezet onderwijs maar ook het ministerie van Onderwijs, de TU Delft, het Innovatieplatform, Kennisnet, de educatieve uitgeverijen, CapGemini en IT-giganten IBM en Cisco Systems.
Een slimme inzet van ICT in de scholen kan het onderwijs minder docentafhankelijk maken en tegelijkertijd uitdagender voor toekomstige leerlingen en docenten. Dit platform moet drie doelen dichterbij brengen:
- meer digitaal onderwijs voor leerlingen,
- het aanpakken van het lerarentekort
- het uitdagender maken van het beroep van docent
Het tekort aan leraren loopt volgens voorspellingen op tot 9,5% in 2015. Om dit te ondervangen werd eerder het Convenant LeerKracht gesloten. Met daarin een aantal maatregelen om het docentschap aantrekkelijker te maken. Maar er is meer nodig en daarom deze inzet.
Het gaat wel wat betekenen. "Onderwijs 2.0 vraagt om docenten 2.0", zei een deelnemer in de discussie. Treffender kun je het m.i. niet zeggen. Nieuwe werkwijzes voor generaties die anders leren, aangeboden door mensen die weten wat er kan en mag.
Kortom: Mediawijsheid
0 reactie(s):
Een reactie posten