Vandaag heb ik vooral de hele dag gecomputerd. Een erg verslavende bezigheid en nog afwisselend ook. Naast een ontwerpsessie voor het intranet en web, veel gesprek en heel veel gezien en geprobeerd. Wat is er toch veel mogelijk. Voor mij blijft het een wonder dat we die mogelijkheden van ICT nog zo weinig weten te gebruiken in het onderwijs.
In de gesprekken werd me opnieuw duidelijk dat bijna iedereen betere faciliteiten wil. Meer en snellere computers met programma's met de juiste look en feel. Ik ben het er graag mee eens en met de aanschaf van glasvezel en faciliteiten zoals in VIA of IJsselmuiden laat de scholengroep wat zien.
Maar naar de programma's die we gebruiken, kijk ik wat anders. Want in de ren naar voren, stel ik vast dat de mogelijkheden van de huidige (en beschikbare) programma's nog nauwelijks worden benut.
Investeren terwijl je weet dat wat je hebt niet wordt gebruikt, is altijd dubieus. Vaak hoor ik dat juist de voorzieningen de mensen over de streep zullen trekken maar de praktijk leert anders. De aanschaf, uitrol en het gebruik van nieuwe middelen moet structureel worden aangepakt. Dat hebben we tot nu toe te weinig gedaan. We hebben een hoog vrijheid blijheid gehalte ingebouwd op ICT en kennen daardoor digitaal een rommelige aanblik. We staan het zelfs toe dat medewerkers niet medoen, omdat.... (vul het zelf maar in)
Veel goede voorzieningen hebben daardoor geen blijvende plek gevonden. Daarmee missen onze leerlingen mogelijkheden die er wel zijn en is het onderwijs dat we geven minder goed dan mogelijk is.
Daar gaan we direct mee stoppen. Dat gaat niet om het aansluiten van nieuwe computers en programma's maar vooral om het aansluiten van mensen.
29 sep 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 reactie(s):
Beste meneer Runia,
Met betrekking tot ICT gebruik in het onderwijs is het wat mijn ervaring betreft vaak de situatie van de kip of het ei.
Wacht je met scholing tot nieuwe mogelijkheden met betrekking tot gebruik van ICT aanwezig zijn in je werkomgeving of investeer je alvast in scholing en wacht je af tot de voorzieningen in de loop van de tijd geboden worden.
Ik meen te mogen zeggen dat ik tot de laatste groep behoor.
Maar dan kan wachten op ICT voorzieningen erg lang duren.
Ik denk dat docenten die zich scholen in het gebruik van ICT bij hun onderwijs een duidelijk tijdpad geboden moet worden van welke voorzieningen ze op welk moment waar gebruik kunnen gaan maken. Scholing, voorzieningen en gebruik kunnen dan goed op elkaar afgestemd worden.
Dan is de vraag van de kip of het ei niet meer belangrijk.
Met vriendelijke groet Peter van Steenwijk docent kunstvakken.
http://factorywall.wikispaces.com/
Een reactie posten