Bijna 70 procent van de leraren ziet niets in het 'nieuwe leren'. Dit blijkt uit onderzoek van Trouw en EénVandaag onder het opiniepanel van dat tv-programma. Aan de enquête deden 21.000 respondenten mee, waaronder 900 leraren in het voortgezet onderwijs. 80 Procent van de leraren vindt dat het onderwijs de laatste twintig jaar achteruit is gegaan.
Het verbaast me niet en het is zeker niets nieuws. Het zou pas nieuws zijn als leraren zouden verklaren dat het onderwijs beter zou zijn geworden. Wat zou daar voor nodig zijn? Misschien wat meer verbinding met de geschiedenis en dus het waarom van verandering?
A.C van de Lisdonk uit Giesbeek schreef:
Zelf sta ik voor de klas -in de jaren tachtig en nu weer sinds enkele jaren-. Wat zo jammer is dat de leerling uit het oog wordt verloren. Het is een strijd tussen voor en tegenstanders van stelsels geworden. Het ene kind gedijt beter met klassikaal les, het andere verveeld zich daar. Het andere ontwikkelt zich beter in 'het nieuwe leren', waar anderen 'verzuipen'. Terug naar vroeger ? Is iedereen dan vergeten hoe destijds het commentaar op het middelbaar onderwijs was ? Het was niet goed of het deugde niet: de LTS was te weinig praktijkgericht, aan de MAVO had je al helemaal niets en HAVO VWO sloten niet aan op het vervolgonderwijs. Zowel het 'nieuwe leren' als 'klassikaal docentgestuurd leerstofgericht' onderwijs schieten te ver door omdat zij zich extreem profileren tegen elkaar, zonder zich te realiseren wat hun waarden voor de ontwikkeling van kinderen zijn, maar slechts voor de strijd en om hun eigen gelijk te halen. Kinderen en hun ontwikkeling eerst !!!
Ik ben het graag met hem of haar eens.
10 mrt 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reactie(s):
Een reactie posten