11 nov 2009

Is er wel wat mis aan het Taal en rekenonderwijs?

Al enige tijd is er veel te doen over het niveau van onderwijs op basisscholen en middelbare scholen. Zo is er discussie over of het rekenonderwijs op basisscholen wel goed is en heerst er de algemene mening dat het taal- en rekenniveau van scholieren onder de maat is. Uit representatief onderzoek van Flycatcher blijkt echter dat het wellicht toch nog niet zo heel slecht gesteld is met de leerlingen wat betreft deze basisvaardigheden.

Tijdens representatief onderzoek van Flycatcher onder 1900 Nederlanders van 12 jaar en ouder zijn de respondenten 4 rekenvragen en 6 taalvragen voorgelegd. Deze vragen zijn verdeeld over drie referentieniveaus, namelijk wat men moet kennen en kunnen aan het eind van het basisonderwijs, aan het eind van vmbo/mbo2 en aan het eind van havo5/mbo4. Scholieren en studenten scoren, vooral wat betreft rekenen, beduidend beter dan de respondenten die geen onderwijs meer volgen. Ruim de helft van de scholieren en studenten (resp. 60% en 55%) heeft alle rekenvragen goed, terwijl dit bij slechts ruim een derde van degenen die geen onderwijs meer volgen het geval is. Bij de taalvragen heeft ruim een derde van de scholieren en studenten (resp. 36% en 34%) alle vragen goed, terwijl van de Nederlanders die geen onderwijs meer volgen ruim een kwart alle vragen goed heeft.

Beeld van taal- en rekenniveau scholieren
Hoewel scholieren beter scoren op reken- en taalvragen dan Nederlanders die geen onderwijs meer volgen, blijkt uit hetzelfde onderzoek dat de helft van de Nederlanders het taal- en rekenniveau van de leerlingen slecht vindt, vooral 50-plussers zijn deze mening toegedaan.
Drie kwart van de Nederlanders vindt dat het taalniveau van de scholieren achteruitgaat door het gebruik van MSN- en SMS-taal. Hoewel in de media ook vermeld werd dat het rekenniveau van de leraren onder de maat is, is dit volgens de deelnemers aan dit onderzoek een minder belangrijke reden voor het lage rekenniveau van de leerlingen. Ze kennen het lage rekenniveau vooral toe aan het gebruik van rekenmachines en computers.

Klik hier voor de resultaten van het onderzoek.

Zo zie je maar weer een mening is hardnekkeger dan de waarheid.

0 reactie(s):