5 mrt 2007

Groei

Mijn oudste dochter is de hoofdredactrice van hitorhit, een blad over beroemde sterren. De jongste dochter schrijft er voor en leverde als 13 jarige de volgende redactionele inleiding. Een staaltje van haar verbeeldingskracht en schrijfkunst:

---------

Hey allemaal!

En wat ligt er op je mat? Een gloednieuwe hit or hit over greenday.
Altijd als ik een nieuw tijdschrift vind, in de vroege mooie ochtend op een vrijdag of zaterdag heb ik meteen helemaal zin om het te gaan lezen. Mij maakt het niet uit wat erin staat, als het daar zo mooi ligt te glimmen in de ochtendzon (of regen..) ben ik helemaal blij. Meestal pak ik het, schenk ik een lekker glas limonade in en ga ik knus op de bank ik de woonkamer zitten.
Maar dan heb je ook nog familie… Die zijn je dan nét voor om dat mooie glimmende tijdschrift te pakken. De hele dag heb je niks door, totdat je opeens opmerkt dat je lievelingsblad er nog niet is. Natuurlijk heb je al zo’n vermoeden dat je zus of broer daar achter zit maar toch ga je dan even zo hier en daar in huis vragen of iemand je blaadje heeft gezien… “o ja!” zeggen ze dan; “hij ligt in de badkamer”. Dat klinkt dan al lekker. Zo meteen hebben ze ‘m gelezen in bad (lekker nat en glibberig) of op de wc (nóg erger..). Met een zucht strompel je dan naar de badkamer en wat ligt daar? Een prachtig tijdschrift (onder op de hoop andere tijdschriften). Lekker dan; hij is gekreukeld, alle posters zijn eruit gescheurd, de hoekjes zijn nat en hij glimt niet meer. Kun je weer fijn wachten tot volgende week…
Maar wees gerust; niet alleen jóu overkomt dit drama wekelijks, ook die vervelende zus of broer heeft er wel eens last van. Vroeger was mijn zus bijvoorbeeld lid van de Donald Duck. (je kent haar wel.. de hoofdredactrice van de hit or hit: Mariska). Ze las ‘m altijd. Totdat mijn broertje de DD ontdekt had; áltijd en óveral zag je hem met de Donald Duck. Tijdens het eten, op de WC, in bad, in z’n kamer en zélfs `s avonds als m’n moeder hem allang ingestopt had. Gék werd m’n zus er soms van. Ze zag de Donald Duck soms pas na máánden. Nu is ze nog steeds lid van de Donald Duck. En soms ziet ze `m ook niet want mijn broertje staat elke zaterdagochtend klaar…

Dus, beste lezers: Keep it for yourself, die hit or hit! En zorg er maar goed voor dat niemand je blaadje afpakt… Veel plezier!

----------

En dan te bedenken dat dit kind twee jaar terug geen zin zonder spelfout wist te schijven. Ik wil nooit meer horen dat het Nederlands onderwijs niet deugd. Het komt er soms alleen anders uit dan wij ouderen denken/wensen of willen.

0 reactie(s):