17 mrt 2007

Hei & Dries

Afgelopen donderdag en vrijdag waren rectoren en CvB op de hei. Vaak hoor ik en soms denk ik ook zelf, "Wat een onzin: Dure lui, in dure tijd die dure dingen doen en daarna alles weer vergeten!" Maar laat ik nu zeggen dat ik de afgelopen twee dagen dingen gevoeld heb die me verklaren waar ik al wat langer last van heb.... Genoeg om de komende week mijn blogjes mee vol te schrijven....

De heidagen stonden onder leiding van Dries Oosterhof en Miriam van Etteger. Dries was nieuw en Miriam deed ook de vorige heidag. Als vrouw heeft zij een geweldige invloed op het herengezelschap dat we zijn. Dries is vooral Dries en over hem wil ik het hier even hebben.
Dries liet ons zien hoe we als mensen uit contact gaan (innerlijk emigreren) en in no-time een werkelijkhied opbouwen die we niet wilden maar toch in stand houden.

Zijn uit contact gaan, gaat als volgt:
  • Als ik iets doe dat ingaat tegen m’n gevoel - dat zegt wat ik eigenlijk moet doen - misleid ik mezelf en ga ik uit contact met die ander en .....mezelf.
  • Als ik uit contact ben, begin ik de wereld te zien op een manier die mijn zelfmisleiding rechtvaardigt.
  • Door mijn rechtvaardiging raakt mijn beeld van de werkelijkheid vertekend
  • Daardoor raak ik als het ware ‘ingekaderd’.
  • Na verloop van tijd worden bepaalde kaders kenmerkend voor mij en draag ik ze met me mee.
  • Door mezelf in te kaderen lok ik uit dat anderen zich ook inkaderen.
  • Als we ingekaderd zitten stimuleren we elkaar ‘slecht’ te behandelen en verschaffen we elkaar grond voor rechtvaardiging. We zweren als het ware samen door elkaar redenen te geven om ingekaderd te blijven

Laten we wel zijn... wie maakt dit niet mee?.. en hoe kom je daar in verder met elkaar? Benieuwd? Lees dan blog 52!


0 reactie(s):