21 mrt 2007

Drie(s)

Dit is de derde over Dries. Hij maakte tijdens de heidagen zoveel indruk dat ik wel 3 blogjes nodig heb om een en ander te verwerken en op te slaan!



Vandaag het negen luik van vraag en aanbod. (klik op de afbeelding om hem te vergroten)






Op welke niveaus zijn mensen tussen vraag een aanbod aan het communiceren en welke drempels moeten we over als we een diepere laag willen bereiken?
Alles is nog overzichtelijk wanneer er een concrete vraag ligt... daar past een concreet aanbod bij. Op het afstemmingsniveau werken we dan samen aan een contract overeenkomst.

Vaak denken we dat we zo bezig zijn terwijl er eigenlijk behoefte is aan persoonlijk contact. Om die drempel over te gaan dient de vraagsteller de veiligheid te voelen de eigen behoefte uit te spreken en dient bij de ontvanger de echte interesse en aandacht aanwezig te zijn.

Willen we nog een laag dieper dan speelt het vertrouwen in de ander een grote rol aan de vraagzijde en het zelfvertrouwen een rol bij de ontvanger. Pas dan kun je samen het avantuur aan waarin je de werkelijke vragen kunt stellen waarop zo vaak geen antwoorden zijn....

Nu gaat het in organisaties vaak over vragen op het eerste niveau maar daaronder speelt net zoveel als in elke relatie tussen twee mensen. De kunst is het groene en rode niveau te gebruiken om het blauwe niveau van echte waarde te laten zijn. Dit is niet een vrijbrief om over koetjes en kafjes te praten maar vooral een oproep om die niveaus te herkennen en te benoemen als we er niet uitkomen.

Het gekke is dan dat we vanuit groen, over rood in blauw de beste resultaten bereiken.

0 reactie(s):