Ruim 300 leerlingen uit het middelbaar beroeps onderwijs gaven hun mening over het ’competentiegericht leren’, de onderwijsvernieuwing van het mbo. Op die meningen is het eindrapport ’Balansschool. Generatie Einstein over herontwerp mbo’ gebaseerd.
Positief zijn de jongeren over:
- het feit dat zij competenties als samenwerken, communiceren, plannen en organiseren moeten leren;
- de zelfstandigheid die van hen verwacht wordt; leerlingen worden steeds ondernemender.
Negatief zijn zij over:
- de docenten: die hebben te weinig tijd om goed te begeleiden, of ze bezitten zelf de competenties niet die ze moeten onderwijzen.
- het gebrek aan structuur, leerlingen weten niet wat er volgende week van ze wordt verwacht
Als ik dit lees, voel ik niet alleen de bevestiging dat we terecht op weg zijn maar vooral ook de aandacht die er moet zijn voor de volwassenen die hier aan het werk zijn. Die behoren niet bij de generatie Einstein maar leveren daar wel onderwijs aan. "Samen werken, samen leven" vraagt in dit geval daarom aandacht voor het leren van medewerkers.
0 reactie(s):
Een reactie posten