Mijn dochters van 14 en 15 stonden deze week niet klaar om het werk neer te leggen. In Zwolle gingen veel leerlingen de straat op en werd het zelfs nog even spannend maar hier in Kampen schijnt het niet te spelen. "Met anderen het schoolplein op? Ik heb wel wat beters te doen!" zei de jongste.
Dat klopt, want wat moeten ze er soms hard voor werken. Efficient in hun aanpak zijn ze vaak niet en omdat ze nooit echt plannen moeten te veel dingen op het laatste moment. Het lijkt me daarom verstandig dat scholen de tijd nemen om leerlingen te leren hoe ze dingen kunnen plannen en leren. Een te lage onderwijstijd lijkt me daarbij niet behulpzaam, maar in de discussie spelen ook andere opinies mee.
Zo brengen leerlingen in hun protest ook een verband aan tussen het nieuwe leren en de onderwijstijd. Of ze dat bewust doen weet ik niet maar het valt me wel op. Je hoort leerlingen klagen over de zinloze uren die ze op school doorbrengen. Met name de uren waarin ze onder toezicht zelf aan het werk zijn, staan onder druk. Die waren er vroeger niet en worden door scholen gebruikt om de onderwijstijd te halen...
Maar als de school leerlingen wil leren hoe ze zaken moeten leren en hen wil helpen bij het plannen van het werk, zal het werk zelf weg moeten uit de anonimiteit van het huiswerk maken thuis en een plaats moeten krijgen in het werken op school.
Ja dan gaan we langer naar school en nee dat is geen bezigheidstherapie.
29 nov 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reactie(s):
Een reactie posten