23 nov 2007

Lectoraat

Deze week was ik voor de eerste keer als nieuw lid bij de adviesraad voor het lectoraat "De pedagogische opdracht van het onderwijs" Ik mag daar vanuit mijn betrokkenheid bij het onderwijs mee richting bepalen door te adviseren en de goede vragen te stellen.

In de lectorale rede die bij de start van dit lectoraat in uitgesproken, staat:

"Ons ideaal is een school waar pedagogische kwaliteit op de agenda staat. Een school met leerlingen en leerkrachten met een onderzoekende houding. Een school die haar sociale verantwoordelijkheid neemt en leerlingen en leerkrachten de nodige ruimte voor autonoom en verantwoordelijk handelen biedt. Een collegiale school, veilig en bindend voor iedereen die er deel van uitmaakt."

Mooie woorden en belangrijke betekenis. Ik wens me ook zo'n school en wat is er dan veel om op te passen. Bijvoorbeeld het voorkomen van het opdringen van meningen. "Alles wat er toe doet kun je niet overdragen aan een ander. Mensen bepalen zelf de waarde van wat ze horen en zien. Samen vormen ze de taal van een organisatie, samen zijn ze de taal van God. Besteed dus tijd aan het ontwikkelen van één taal en één gevoel. Daarin gaat het niet om gelijk maar om wat verbindt. " Deze tekst staat al vanaf 2004 als citaat bij het CvB op de website van SSCO. Hij staat er omdat Kees en ik zo naar de werkelijkheid kijken en graag de ruimte geven.

Daarbij is niet alles goed. We staan met elkaar ergens voor en moeten dus onderzoeken wat past, hoort, mag en kan... Daarbij kan juist een onderzoekende houding ons helpen de antwoorden te vinden. De lectoren zeggen dat daar veel mis gaat in het onderwijs. We verzanden in meningen, zijn verongelijkt als we geen gelijk krijgen en stellen weinig echt onderzoekbare vragen en juist dat zou ons kunnen helpen...

Help elkaar verder, verberg je mening en stel een onderzoekbare vraag!

Man wat heb ik er toch een hekel aan als mensen roepen dat alles top-down is!

0 reactie(s):