Gister stond ik nog even te praten met een plukje ICT-ers. Zij zitten midden in het herontwerp van de infrastructuur. Reden om maar eens wat te horen. Het voorkomt ICT-blunders zoals de overheid ze nu moet verantwoorden, zal ik maar zeggen.
Een mooi gesprek over mogelijkheden en betekenis. Een verontrustend gesprek ook omdat ik ook meteen merk dat de organisatie lang niet eenduidig is in de vraag. Zo spraken we even over het gebruik van internet op school. Veel scholen willen de inrichting zo dat sites geblokkeerd zijn, zodat leerlingen de goede dingen doen.
Een mooie anekdote was de klacht die laatst binnenkwam van een biologiedocent die in het kader van de sexuele voorlichting beoogde sites niet kon bereiken omdat alles wat het woord sex bevat het resultaat "forbidden" oplevert. Of die achtelijk ICT-ers daar in Kampen er niet wat aan konden doen....
Nog gekker wordt het als er gepraat wordt over de domeinen waarvan ik weet dat kinderen er elkaar ontmoeten. Hyves en youtube zouden ook niet mogen moeten.... uitzendig gemist? Foei!
Is dat nu wel verstandig? Is het niet beter te accepteren dat internet een publiek domein is en er voor te zorgen dat de sociale infrastructuur gericht is op het aanspreken op gedrag: "He joh zo'n sexsite hoort niet op school. O, meneer maar dat is voor biologie hoor...."
Volgens mij is het verstandig het probleem zo aan te vliegen. Ook omdat we als scholen moeten accepteren dat publiek domein en leren dicht bij elkaar liggen en meer en meer in elkaar overgaan. Ik noteerde eerder deze week in een overleg over een dashbord (startscherm op de PC) voor leerlingen, de opmerking dat leerlingen er alles moeten vinden wat ze zoeken. Met name de dingen die ze al gebruiken moeten daar kunnen worden gekoppeld aan de schoolse inhouden. "Anders", zo voorspelde de inleider, "zullen ze het nooit gaan gebruiken!"
en dat zullen we toch niet willen na al die investeringen...
30 nov 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reactie(s):
Een reactie posten