14 sep 2007

Gesprekshandleiding

Wil je met je collega’s in gesprek over het rapport "LEERKRACHT" van de Commissie Leraren? Hieronder vind je stellingen die je hierbij wellicht van dienst kunnen zijn. Bij iedere stelling kun je het gesprek beëindigen door je gesprekspartners de vraag te stellen: welke bijdrage kan ik als leraar in dit verband leveren?
Dit sluit aan bij de gedachte van de Commissie Leraren dat leraren zelf uiteindelijk de doorslaggevende bijdrage moeten leveren aan het versterken van de kwaliteit en uitstraling van hun beroep.

• De leraren van onze school zijn trots op hun beroep en dragen dit in voldoende mate uit naar elkaar en hun omgeving.
• Als de voorstellen van de Commissie Leraren worden uitgevoerd, dan bieden ze mij een stimulans om mezelf verder te ontwikkelen.
• De medezeggenschap voor docenten is op onze school voldoende goed geregeld.
• Als een leerling/cursist aangeeft naar een lerarenopleiding te willen gaan, dan stimuleer ik hem/haar daarin.
• Onze school moet het lerarentekort aangrijpen om zaken op school anders te organiseren (bijv. inzet van leraren,manier van leren, etc.).
• De begeleiding van startende leraren is op onze school goed geregeld.
• Het is zinvol om als leraar actief contact te onderhouden met leraren van andere scholen.
• Ik beschouw het lidmaatschap van een (nieuw op te richten) beroeps- of vakvereniging als normaal onderdeel van mijn beroep.
• Als de voorstellen van de Commissie Leraren worden uitgevoerd, dan profiteren ook leerlingen/cursisten ervan.

Om tijdens het gesprek niet in dooddoeners te vervallen als: “ja maar, eerst moet het management regelen dat…” is het handig om vooraf met elkaar af te spreken dat er in het gesprek vanuit gegaan wordt ‘dat niets je oplossingen in de weg staat’!

Veel succes

0 reactie(s):