21 sep 2007

De juiste combinatie

Jan Bult schreef me....

Dit jaar heb ik weer een leuk, klein vmbo-groepje. Allemaal nieuwe en lieve leerlingen. Na drie weken les is al wel weer duidelijk wie je in de gaten moet houden en wie je lekker kunt laten freubelen.

Elke les komt J. te laat en elke keer is de reden "te laat van huis gegaan". Met een zucht en veel kabaal stort zij zich dan in de banken en vanaf het moment dat zij binnenkwam is ze ook aanwezig. Geen moment zit ze stil, in de vijf minuten tijd dat ik iets uitleg heeft ze een schrift in handen gehad, een pen, een map, een mobiel, een boek, een papiertje, een tas, een spiegeltje en de agenda van haar buurvrouw. Een schoolvoorbeeld van een adhd-leerling.

I. daarentegen is altijd op tijd en zit altijd netjes aantekeningen te maken als ik uitleg. Ze kijkt me met een serieuze blik aan en noteert alles wat ik op het bord zet. Op tafel ligt alleen een schrift en een boek en als ik klaar ben met de uitleg, bergt ze alles netjes op en pakt ze een leesboek. Een heel uur zegt ze geen woord en als de les is afgelopen verdwijnt ze met de rest van de leerlingen naar de gang, geruisloos. Een mooi voorbeeld van een autistische leerling.

Al zijn de verschillen nog zo groot, ze verdienen allebei mijn aandacht.

Ja, Jan dat is onderwijs

0 reactie(s):