Vandaag waren Karin ik bij de promotie van mijn zwager, Gert Schout. Zijn promotieonderzoek richtte zich op competentie ontwikkeling en de openbare geestelijke gezondheidszorg.
Zijn promotie heeft de nodige voeten in aarde gehad. Alleen doorzetten en niet opgeven heeft mijn zwager de DR-titel opgeleverd. Ja, ik ben trots op hem. Uiteindelijk krijgt hij het voor elkaar om van tegendraadse puber met een mavo-diploma het hoogst haalbare te bereiken. Het laat zien dat de power van één mens groter is dan de systemen die hem moeten dienen. (het is ook mijn thema)
Leuk vind ik dat in zijn onderzoek elementen naar boven komen die in mijn ogen ook voor onderwijsprofessionals van groot belang zijn. Gert pleit voor professionele ruimte voor werkers. Ziodat zij de goede dingen voor clienten kunnen doen. Niet de systemen en organisaties dienen leidend te zijn maar juist het handelen van de professional. Alleen dan kan de basis voor hulp ontstaan: Contact en nabijheid.
Ik vond het mooi om die werkers in het syposium, dat na de promotie door de Daltons werd georganiseerd, aan het woord te horen. Zij lieten vooral zien dat wanneer zij in teams met elkaar verantwoordelijkheid nemen, dingen kunnen bereiken die je niet voor mogelijk houdt. En dat met lastige klanten die eigenlijk geen hulp willen. (right to rot?)
Hebben we die ruimte niet bedoeld, toen Kees en ik schreven over professionaliteit en teamgericht werken in onze scholen? We steeds weer zeggen: Neem je ruimte in, geef met elkaar vorm en inhoud en laat je leiden door wat kinderen van je vragen. Voor dat onderwijs hebben we passie!
14 jun 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reactie(s):
Een reactie posten