8 jun 2007

Ouders & coo

Vanmorgen zaten we als gezin aan tafel. Het komt niet vaak voor. Want nu de kinderen ouder zijn en het voortgezet onderwijs bezoeken, beginnen ze lang niet altijd het eerste uur. .. en dus willen onze pubers UITSLAPEN! Nu was ik deze morgen vroeg wakker en bij het aanschuiven had ik al een uur hardgelopen. Het zorgt er voor dat ik beter mee doe dan anders 's morgens.

Op tafel lag de nieuwe uitgave van Ouders &coo. De belangenvereniging van ouders met kinderen in het christelijk onderwijs. Samen met de kinderen deden we de test: Hoe doet u het eigenlijk als ouder? Daarna lazen we over het Noors onderwijs het volgende:

"Noorse scholen zijn minder prestatiegericht ingesteld dan scholen in Nederland. Kennis is belangrijk, maar er wordt evenveel, zo niet nog meer aandacht besteed aan de omgang met elkaar. De overdracht van normen en waarden en het gebruik in het dagelijks leven, op school en daarbuiten, spelen een centrale rol binnen en buiten de lessen. Kinderen wordt geleerd dat ze samen met anderen op school zittten, dat ze voor elkaar moeten zorgen en elkaar moeten helpen als het nodig is.
Kinderen uit de eerste klas en nieuwkomers op school krijgen een leerling uit de vijfde klas of hoger als ‘voogd’ toegwezen, bij wie ze terechtkunnen met vragen of wanneer er iets aan de hand is. Pesten is uit den boze. Op de meeste scholen is er zeer veel aandacht voor het voorkomen en tegengaan van vervelend gedrag. Als er iets aan de hand is, wordt er zo snel mogelijk opgetreden en ingegrepen, zo nodig in overleg met de betrokken ouders. De onderlinge betrokkenheid wordt gestimuleerd, binnen de lessen, tijdens schoolactiviteiten maar ook daarbuiten. Als er een ski-middag is kan een van de hoogste klassen de taak toegewezen krijgen alles in goede banen te leiden. De oudere leerlingen moeten er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat de jongsten de ski’s onder krijgen. Ze zetten het parcours uit , zorgen ook voor de versnaperingen, begeleiden de kleinsten en ruimen na afloop ook weer op. Of het kan zo maar zijn dat de tweede klas op visite mag bij de negende klas, wanneer daar chocoladetaart is gebakken tijdens de les voeding en gezondheid.
Op veel scholen kunnen leerlingen schriftelijk aangeven hoe het bevalt het op school, of ze ergens mee zitten en of er iets anders of beter zou kunnen. De evaluatie mogen ze zelf, of wanneer ze dat liever willen, samen met de ouders invullen.De school heeft in de regel ook een leerlingenraad, waarin klassenvertegenwoordigers mee kunnen praten en denken over de gang van zaken op school.
Cijfers kent het Noors onderwijs niet en letten op de onderwijstijd staat in een heel ander daglicht. Je grootouders uitzwaaien op het vliegveld is immers ook heel leerzaam en minstens zo belangrijk in de vreantwoordelijkheid voor elkaar."

Mijn kinderen vinden het maar niks. "Wat zouden ze dan ooit nog leren en als er geen niveauverschillen zijn, hoe kan ik dan naar het VWO", vraagt mijn jongste.

Het is mij duidelijk we gaan niet naar Noorwegen. Hoewel we met b.v. peermediation, de aandacht voor het pedagogisch klimaat en de kwaliteitszorg in onze scholen ook aardig wat Noorse trekjes hebben.

0 reactie(s):