Dagelijks beantwoordt Google honderden miljoenen zoekopdrachten. In een oogwenk verschijnt een lange lijst resultaten op je scherm. Hoe dat kan? In essentie door de brute kracht van heel veel computers, en een rekenformule die op een slimme manier ’gokt’ welke antwoorden je zoekt.
De crux van een goede zoekmachine zit in een slimme zoekstrategie. Google was in 1998 de eerste zoekmachine die liet meewegen hoe vaak er naar de betreffende pagina wordt verwezen vanaf andere pagina’s. Door het aantal verwijzingen mee te wegen, is de kans veel groter dat je meteen terechtkomt bij het bedrijf zelf.
Het Google-zoekalgoritme kent een waardering toe aan elke vondst, en rangschikt ze naar belangrijkheid. De details van de toverformule zijn geheim. Anders kun je al te gemakkelijk je eigen site in de resultatenlijst kunstmatig naar boven stuwen. Immers: ’ik sta op Google, dus ik besta’.
Google is big business. Begin 2008 was de beurswaarde van Google Inc. tweehonderd miljard dollar. Al onze gratis zoekopdrachten vertellen iets over wie we zijn en wat we willen, en dat is kennelijk een gods-, nee, googlevermogen waard.
Aan tafel heb ik het er met mijn kinderen over. Altijd goed om hen te wijzen op de bijeffecten van hun zoekgedrag. Maar ook zij zijn bewust want mijn dochter zegt: Weet je dat je beter blackle.nl als zoekmachine kunt gebruiken? Het scherm is daar niet wit maar zwart en dat scheelt een enorme hoeveelheid energie.
.. en dat voor de dochter die overal de lichten laat branden en de rommel achter zich laat slingeren...
15 apr 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reactie(s):
Een reactie posten