3 jul 2007

Canon

Vandaag zat ik bijeen met de LMA's die dit jaar werkten aan digitaal leerstofmateriaal. We zochten een vervolg van die activiteit. Dichter bij de school en meer gericht op de verandering in het denken bij collega's. Het is zoeken.... We bedenken workspaces, ELO's, ondersteuning en het belang van aantrekkelijk materiaal.

Vanavond, op het journaal, hoor ik het bericht over de canon van Nederland. Het woord 'canon' (met de klemtoon op de eerste lettergreep: cánon) heeft als betekenis 'regel, richtsnoer, maatstaf', en in die zin is het bedoeld: het geheel van belangrijke personen, teksten, kunstwerken, voorwerpen, verschijnselen en processen die samen laten zien hoe Nederland zich ontwikkeld heeft tot het land waarin we nu leven.

Op de achtergrond in het journaal lees ik nog net de URL mee: http://www.entoen.nu/. Mijn zoon, 11 jaar en geinteresseerd in geschiedenis, bezoekt de site en komt met verhalen terug. Samen bekijken we de website. Nederlandse geschiedenis in een notendop. Een geweldig startpunt om te leren begrijpen wie we zijn.

Ik vat samen:

  • een canon voor alle Nederlanders als verhaal van het land dat wij gezamenlijk bewonen
  • geen gesloten, maar een open canon
  • geen lijstjes, maar vensters
  • moderne technologie niet als bedreiging, maar als bondgenoot
  • met grote aandacht voor de leraar "die tot leven wekken moet"
  • geen dictaat, maar een gesprek met uitnodigingen aan de culturele wereld, markt en maatschappij
  • de canon niet als een probleem, maar als een kans

Ga zelf maar kijken en zie dat het materiaal waarmee we met leerlingen kunnen werken al klaar staat.

0 reactie(s):